Méz és diéta – Helyettesíthető mézzel a cukor?

Év elején a testtömegre vonatkozó fogadalmak miatt sokan keresnek különféle alternatívákat az addigi étkezési szokások helyett. Az egyik fő alapanyag, melyet ilyenkor sokan lecserélnek, az a cukor. Vajon a méz megfelelő alternatíva lehet az édesítésre?

A válasz egyértelműen igen. Ugyanakkor ez a kérdés ennél azért jóval összetettebb választ igényel. Érdemes tovább olvasnod, hogy pontosabban megismerd, hogyan támogathatja szervezetedet és végső soron a fogyásodat is a méz.

A méz már évezredek óta szerepel az emberek étrendjében. Eleinte bár kifejezetten csemegeként gyűjtötték, hamar felfedezték az élvezeti élmény mellé annak jótékony hatásait is. A méz ugyanis rendkívül kedvezően hat az egészségre és megfelelően alkalmazva a fogyást is támogathatja. Nem véletlen, hogy számos fogyókúrázó váltja ki az étrendjében a finomított cukrok különféle fajtáit a mézre. Valóban jó döntés ez?

Diéta mézzel

Ha te is ezen gondolkozol, először is fontos, hogy pontosan meghatározd a célt, azaz legyen világos, miért szeretnéd helyettesíteni a cukrot. Leggyakrabban ennek két oka van: egészségesebb életmód és annak következtében jobb egészségi állapot elérése, valamint a fogyás célja. Vajon ez utóbbit mennyiben támogatja a mézfogyasztás? Segítünk eligazodni, mert több szempontot érdemes mérlegelni.

Ha a méz kalóriatartalmából indulunk ki, nem feltétlenül jobb a cukornál. Ha pusztán ezt az aspektust tekintjük, fontos tudni hogy 100 gramm méz 285 kcal-t tartalmaz, amely cseppet sem mondható diétásnak – még akkor sem, ha pusztán pár cseppet használsz belőle. Ráadásul ennek 80%-a szénhidrát és még rostban sem bővelkedik.

Azonban mégis támogatja a súlyvesztést! Hogyan? Amiatt a tulajdonsága miatt, hogy édessége kevésbé erőteljes a cukornál. Ebből persze következhet az is, hogy nagyobb mennyiséget használsz belőle, de sokkal valószínűbb, hogy a kevésbé intenzív íz miatt hosszútávon egyre kevésbé fogod kívánni az édes ízeket. A legtöbb diéta pedig talán épp az édesség utáni sóvárgáson bukik el.

Méz cukor helyett

Ráadásul a méz glikémiás indexe is jelentősen kedvezőbb a finom cukornál, amely szintén a méz oldalára billenti el a mérleget. Míg a cukor glikémiás indexe 68, addig a mézé mindössze 50-55 körüli, de fajtájától függően akár 40 is lehet. Így tehát a méz esetében jóval lassabban válik a szénhidrát tartalma glükozzá a szervezetben, aminek köszönhetően kevésbé emeli meg a vércukorszintet. Ez már önmagában is egészségesebbnek mondható, de ha diétára és fogyásra gondolunk, fontos kiemelni azt is, hogy mézet fogyasztva kevésbé ugrál szervezetünk inzulinszintje, mely végső soron az éhségérzetünket is kedvezően befolyásolja.

A mézben található gyümölcscukorból ráadásul nem lesz zsír, hiszen a májban glikogénként tárolódik el, ez pedig egyértelműen támogató hatással van a diétádra. Érdemes ugyanakkor kicsit távolabbra tekinteni és átgondolni az egészségünkre vonatkozó hatásait. A méz ugyanis (a cukorral ellentétben) számos jótékony, kedvező hatással is bír, amelyek közül csupán az egyik a kevésbé édes íz. Számos ásványi anyagot, vitamint és egyéb, az egészségünkre jótékony hatással bíró összetevőt tartalmaz. Mostanában elterjedt szokás odafigyelni ételeink antioxidáns tartalmára is. A méz ebben kiemelkedő, így támogatva szervezetünket a szabadgyökök elleni harcban.

A mézfogyasztás előnyeinek hosszú listája itt sem ér véget. Tudtad például, hogy a méz 80%-ban cukrokat és 17%-ban vizet tartalmaz? Ennek köszönhető, hogy közvetlenül a bélből szívódik fel, ezért is jobb választás, mint más cukrok.

A méz kiemelkedő hatásai közé tartozik a vértisztító hatás. Ennek köszönhetően a méz nem csak betegség idején lesz jó barátod, hanem a hétköznapi fáradtság leküzdéséhez is bevetheted. Nem fogsz csalódni akkor sem, ha fiatalító hatást vársz tőle, hiszen a vértisztító hatásának köszönhetően rendkívüli mértékben frissíti a szervezetedet, már napi egy kiskanálnyi mennyiségben is..

Mézfogyasztás fogyáshoz

Egyértelmű tehát, hogy egészségesen is hasznos a fogyasztása, betegen azonban egyenesen kötelező, ha a természet erejével szeretnél gyógyulni. Ennek oka, hogy a méz az előállítása során keletkezett enzimnek köszönhetően remekül felveszi a harcot a baktériumok ellen. Emellett vitamin- és ásványianyag tartalma (pl. C-vitamin, vas) tovább támogatja a mielőbbi felépülést.

Ha nem a fogyás, hanem inkább az egészség támogatása vagy visszaszerzése a cél, érdemes körültekintően választani a méz fajták közül. A hidegebb időben oly’ gyakori meghűlésre, torokfájásra például a hársméz a leginkább megfelelő választás, de az ínyencek akár a gesztenyemézzel is kísérletezhetnek ilyenkor.

Alkalmazd tehát bátran a mézet az egészséged támogatásának érdekében. Ha ugyanis kellő odafigyeléssel táplálkozol, akkor pedig észreveheted, hogy nem csak az általános közérzetedre, de a testsúlyodra is kedvező hatással bír a méz és a méhek másik ajándéka, a méhpempő.

Forrás:
Origo, Vital.hu, Mézinfo